De effecten

In Ashtanga Yoga zijn niet de asana’s (houdingen) het belangrijkste. Juist de vinyasa’s, de dynamische bewegingen tussen de houdingen en de bijbehorende ademtechniek Ujjayi maken deze yoga zo bijzonder. De combinatie van de ademhaling, de bewegingen en de houdingen is helend voor lichaam en geest.

Bewustzijn

Het bijzondere aan deze yogavorm is dat de volgorde van de houdingen vastligt als een choreografie. Door de yoga regelmatig te beoefenen, ken je al snel de volgorde van de serie uit je hoofd. Je aandacht blijft dan makkelijker bij de Ujjayi ademhaling en het waarnemen van je lichaam. Je gedachten dwalen niet meer af.

Lichaam

Je bouwt zuurstofrijk bloed op met de Ujjayi ademhaling. Met de vinyasa’s stimuleer een betere doorbloeding van heel het lichaam: spieren, gewrichten en organen. Het hart wordt krachtiger en de spijsvertering krijgt een opkikker. Ook het hormonale stelsel komt in balans. Door de dynamische vinyasa’s ga je flink zweten, wat ervoor zorgt dat je afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Energie

Er ontstaat een bijzondere warmte in het lichaam. Deze warmte wordt ook wel Prana genoemd, levensenergie. Dit effect wordt versterkt door het gebruik van bandha’s. Bandha’s zijn plekken in je lichaam waar je tijdens het ademen je energie vasthoudt en gebruikt door aanspanning van de spieren.

Helende effecten

Door de combinatie van bewustwording en de lichamelijke effecten neemt het beoefenen van Ashtanga yoga onzuiverheden, blokkades, ziektes en pijnen weg, die veroorzaakt worden door emoties, spanningen en angsten.

yoga houdingen
Zonnegroeten A
door David Swenson
yoga houdingen
Zonnegroeten B
door David Swenson.
yoga houdingen
De First Series
door Annemieke

klik op de afbeelding voor een vergroting